top of page

Ner genom Europa

Uppdaterat: 21 jan.

Häng med!

Här hittar du inledningen på resan...

Den här resan gör vi med egen bil från Sverige ner till Abruzzo i Italien. Med stopp och övernattningar på lite olika platser. Både dit och hem. Det här är första gången vi åker med egen bil ner genom Europa.

För 21 år sedan gjorde vi vår första resa till Italien med motorcykel fast då till andra sidan av landet. Resan gick då från Filipstad (där vi bodde då) och ner till Malmö och vidare över Öresundsbron och ner till Neapel.

Den här gången blir det enklare d.v.s. resan går från Karlstad till Göteborg och sedan färjan till Kiel.

Wow, vilken härlig känsla det är att packa in allt bagage i sin egen bil. Känns lyxigt! Alltid så många grejer jag vill ha med mig! Många ayurveda-produkter och andra må-bra-saker som alltid finns med mig, även när jag är på resa. Så nu kan jag blanda flera flaskor med sesamolja + olika eteriska oljor.

Och beroende på om jag behöver värmande - svalkande, uppiggande - lugnande effekt.

Jag packar också ner Kokosolja (bra till hudvård m.m.), Trifala (för att hålla magen i fas), Swaralin (kanonbra för halsen), Udana (även den är bra för hals och luftvägar), Avipattikar (om magen skulle protestera mot någon mat), Lakshmi solkrämer (en favorit), yogamatta (dock inte ullmattan), flera par skor m.m.

Resan ner till Göteborg går fint och vi kan köra in på färjan bland de första, så det går smidigt.

Och på resan till Kiel bjuds det på fint väder. Inte minsta blåsväder till min stora lycka.

Vi har stor förhoppning om att komma av färjan lika snabbt som vi körde på, men icke!

Klockan 09.15 lägger vi till invid i hamnen i Kiel men det tar 1,5 timma innan det är vår tur att köra i land. Men hur som helst nu är vi i Tyskland och kan börja resan neröver. Det är mycket lastbilstrafik och trafik överhuvudtaget den här morgonen. I efterhand kan vi konstatera att det inte var så lyckat att komma till Kiel en måndag morgon. (Hem åkte vi sista biten upp till Kiel på en lördag och det gick hur lätt som helst).

Vi har tur ändå för vi slipper flera milslånga köer som är i den andra körriktningen. Det som är mer

frustrerande är maten som finns att köpa längst Autobahn! Oj, där har det hänt mycket sedan vi åkte med motorcykeln för 21 år sedan. Då fanns det restauranger som serverade varm och tillagad mat. Alltså på riktigt... Men nu finns inget av det kvar. Restaurangerna har bytts ut mot ruskigt dåliga och ruskigt dyra snabbmatsställen! (På hemvägen tar vi konsekvenserna av det och löser det på ett bättre sätt!)

Dags för den första övernattningen i Tyskland!

Ludde har rekat lite innan och har lite olika förslag vart vi kan stanna för övernattning. Det blir Fulda den här natten. Och vi hittar rätt snart ett hotell med ett rum ledigt till oss.

Fulda, (68 000 innevånare) känns som en positiv stad och där finns mängder uteserveringar och mycket folk sitter ute fast det inte är direkt varmt väder. Det är tyvärr lika kyligt i Tyskland som det var i Sverige när vi åkte hemifrån! Vi käkar kvällsmat på en italiensk restaurang i en mysig källarlokal. Det blir en kort promenad på stan efter maten och det får bli avslutningen på första dag i Tyskland.

Nästa morgon åker vi vidare mot Österrike. Tyskland är ju ett väldigt stort land att åka genom men det är lugnt för vi har inga tider att passa på förrän vi ska vara i Verona den 31 augusti. Där har vi förbokat både hotell och biljetter till Operan. Det är det vi har som både delmål och mål innan vi ska fortsätta ut till Adriatiska havet och vidare ner till Abruzzo och Pescara.

Men innan det ska vi stanna till i Österrike och sedan ta oss över Brennerpasset för att åka vidare in i Italien.